دانش افزائی

گروه شيمي سازمان به منظور ارتقاي دانش همكاران گرامي اقدام به برگزاري مسابقات زير نموده است.

قابل ذكر اس كه برترين آثار مورد تقدير و تشكر از طرف سازمان  قرار خواهند گرفت.

مسابقه ويژه دبيران شامل:

1-تهيه كليپ هاي آموزشي از كتاب شيمي دوم متوسطه

2-طراحي و ساخت بهترين وسيله كمك آموزشي از كتاب شيمي دوم متوسطه

3- طراحي آزمايش هاي ساده از كتاب شيمي دوم متوسطه صفحه 4و5 پرتو كاتدي و آشنايي با روند تناوبي عناصر صفحه 45 تا 50

 

مسابقه ويژه دانش آموزان شامل:

1-     مسابقه طنز و كاريكاتور دنياي بدون شيمي

طراحي و ساخت بهترين وسيله كمك آموزشي از كتاب شيمي دوم متوسطه

 مهلت ارسال آثار تا ۱۵/۱۱/۸۸
نوشته شده توسط رنجبر در ساعت 8:19 | لینک  | 

تاريخچه
   طرح ايجاد مركزي، به منظور انجام تحقيقات كاربردي در زمينه كشاورزي و پزشكي هسته‌اي از سال 1363 در سازمان انرژي اتمي ايران شروع شد كه در پي آن زميني به مساحت حدود 100 هكتار در شمال غربي شهرستان كرج به همين منظور اختصاص داده شد و در سال 1367 اين مركز رسماً به نام « مركز تحقيقات كشاورزي و پزشكي هسته‌اي» نامگذاري شد و از اين سال عمليات ساختماني واحدهاي مختلف مركز آغاز گرديد و در سال 1370 ساختمان بخشهاي كشاورزي هسته‌اي، آزمايشگاه دزيمتري استاندارد ثانويه و بخش كاربرد پرتوهاي يوني مورد بهره‌برداري قرار گرفت و در همان سال عمليات ساخت بخش مواد هسته‌اي و مجموعه آزمايشگاهي آن آغاز شد. در سال 1371 پروژه مهم شتابدهنده سيكلوترون به تصويب رسيد و كارهاي ساختماني آن به عنوان يك پروژه ملي آغاز گرديد و در نيمه دوم سال 1372 عمليات اجرايي و ساختماني آن پايان يافت و نصب دستگاه‌هاي شتابدهنده و سيستمهاي وابسته آغاز شد. با اتمام عمليات نصب، اين واحد رسماً در دي ماه 1373 توسط مقام محترم رياست جمهوري وقت افتتاح و به بهره‌برداري رسيد. در سال 1386 نيز اين مركز رسماً به پژوهشكدة تحقيقات كشاورزي، پزشكي و صنعتي تغيير نام يافت.
   به منظور استفاده صلح‌جويـانه از انرژي هسته‌اي در زمينه‌هاي مختلف كشاورزي، پزشكي و صنعتي و ايجاد بستر مناسب جهت تحقق اهداف فوق‌الذكر پژوهشكده تحقيقات كشاورزي، پزشكي و صنعتي تأسيس گرديده است.
اين پژوهشكده در طول فعاليت خود توانسته است خدمات شايان و قابل توجهي در زمينه‌هاي فوق‌الذكر به كشور اسلامي ايران بنمايد كه از آن جمله مي‌توان به توليد راديوداروهاي مورد نياز مراكز پزشكي كشور، توليد ايزوتوپهاي پايدار غني شده موردنياز مراكز هسته‌اي، نظارت و بازديد دوره‌اي از مراكز پرتودرمانــي كشور، كاليبراسيون سيستمهاي اندازه‌گيري پرتو، طراحي و ساخت سيستمهاي اندازه‌گيــري پرتو (دزيمتر)، تحقيقات گسترده در زمينه توليــد بذرهاي اصلاح شده با روش پرتودهـي و معرفي آنان به مراجــــع ذيصلاح و همچنين ارايه خدمات در زمينه هاي لايه نشاني سطوح به روشهــــاي مختلف با سيستمهاي پيشرفتـه اشـاره نمود. در ايـن مجموعه، توانمنديها و قابليتهاي گروه‌هاي پژوهشي مختلف پژوهشكده برمبناي الگوي تعيين شده از رياست پژوهشگاه تدوين شده است.

كاربرد تكنولوژي هسته‌اي در كشاورزي
   كاربرد روشهاي هسته‌اي در توسعه كشاورزي در بسياري از كشورهاي پيشرفته يا درحال توسعه امري متداول است كه نتايج حاصل از آن نيز قابل ملاحظه است. زمينه كاربرد چنين روشي بسيار متنوع و گسترده است كه از جمله مي‌توان به موارد ذيل اشاره كرد. ايجاد جهش در گياهان به منظور دستيابي به صفات برتر و مطلوب و توليد ارقام جديد گياهي، كنترل حشرات مضر از طريق روش سترون‌سازي و يا ضد عفوني، مبارزه با آفات انباري، كاهش ضايعات و افزايش زمان نگهداري محصولات كشاورزي و فرآورده‌هاي دامي، بهبود امور دامي و دامپزشكي، اندازه‌گيري و رديابي عناصر ناپايدار (راديوايزوتوپ) و پايدار در اندامهاي مختلف گياهي- خاك و آب، تعيين نياز آبي در گياهان و مديريت تغذيه گياهي و حركت املاح و آلودگيهاي زيست محيطي در خاك و گياه و .... 

كاربرد تكنولوژي هسته‌اي در پزشكي
   امروزه استفاده از پرتوهاي هسته‌اي در پزشكي چه در زمينه تشخيص و چه در زمينه درمان بسيار گسترده است و به همين منظور شاخه‌اي از علم پزشكي كه با استفاده از پرتوهاي هسته‌اي صورت مي‌گيرد تحت عنوان «پزشكي هسته‌اي» پايه‌گذاري شده است. راديوتراپي، براكي تراپي، سي‌تي‌اسكن SPECT و PET، (CT) روشهاي متعددي هستند كه در پزشكي كاربرد گسترده دارند و براي تشخيص يا درمان بسياري از بيماريهاي مغزي، قلبي، ريوي، استخوان و سرطان با استفاده از راديوايزوتوپهايي چون: كبالت-60 (60 Co) ، تاليوم-201 (201 Tl) ، گاليوم-67 (67 Ga) ، كريپتون-81 ام
(81m Kr) ، يد-131 (131 I) ، موليبدن-98 (98 Mo) و … بكار گرفته مي‌شوند. استفاده از روشهاي هسته‌اي بدليل كاربرد تكنولوژي جديد نياز به متخصصيني در زمينه پزشكي، راديولوژي، فيزيك، شيمي و الكترونيك دارد.

كاربرد تكنولوژي هسته‌اي در صنعت
   در بسياري از صنايع كه در آنها از مخازن بزرگ و مسدود استفاده مي‌شود تشخيص سطح ماده در مخزن و كنترل آن تنها با استفاده از پرتوهاي هسته‌اي و سيستمهاي الكترونيكي وابسته، امكان‌پذير است. اين روش كه به نام سطح سنجي معروف است اكنون در بسياري از كارخانجات سيمان، ذوب آهن، صنايع شيميايي و … بكار گرفته مي‌شود. بعلاوه كنترل ضخامت بسياري از مواد فلزي نازك، پلاستيكي و كاغذ با استفاده از پرتوهاي هسته‌اي صورت مي‌گيرد (ضخامت سنجي). نشت يابي مايعات به ويژه در لوله‌هاي نفت، تعيين كيفيت جوش فلزات، سيستم هشداردهنده اعلام حريق و فعال كردن سيستم اطفاء حريق، تعيين ميزان خوردگي قطعات فلزي در موتورها و سيستمهاي متحرك به روش هسته‌اي، راديوگرافي از قطعات دروني يك سيستم بسته و … از كاربردهاي گسترده تكنولوژي هسته‌اي در صنعت است.
علاوه بر موارد فوق تكنولوژي هسته‌اي در زمينه‌هايي چون باستان‌شناسي، سن‌يابي صخره‌ها، ميزان آلودگي آبهاي زيرزميني و منشاء آنها نيز كاربرد دارد.

 

آزمايشگاههاي گروه پژوهشي پزشكي هسته اي


1- آزمايشگاه تابش دهي با سيكلوترون

دستگاه شتابدهنده سيكلوترون موجود در اين آزمايشگاه قادر به شتاب دادن ذرات پروتون با حداكثر انرژي 30 ميليون الكترون ولت و ذرات دوترون با حداكثر انرژي 15 ميليون الكترون ولت مي‌باشد. با استفاده از اين شتابدهنده مي‌توان انواع هدفهاي جامد، مايع و گاز را جهت توليد راديوايزوتوپهاي گوناگون مورد پرتودهي قرار داد. اين راديو ايزوتوپها در پزشكي، كشاورزي و صنعت كاربرد دارند. از ديگر موارد كاربرد اين شتابدهنده استفاده از آن در تحقيقات فيزيك هسته اي است. 

تصوير1- آزمايشگاه پرتودهي با سيكلوترون1

تصوير2- آزمايشگاه پرتودهي با سيكلوترون2

 

2- آزمايشگاه شيمي و راديوشيمي

اين آزمايشگاه شامل هات سلهاي متعددي بوده كه راديودارو و راديوايزوتوپهاي مختلفي شامل تاليوم 201- گاليوم 67- اينديوم 111- كبالت 57 و پالاديوم-103 توليد مي‌نمايد.

3- آزمايشگاه محلول سازي سترون سازي

    محلولهاي مورد نياز جهت توليد راديو داروها و راديوايزوتوپهاي در اين آزمايشگاه آماده مي‌گردد. ظرف و ويالهاي مورد استفاده در اين آزمايشگاه سترون مي‌گردند.

4- آزمايشگاه الكتروپليتينگ

    هدفهاي جامد مورد استفاده جهت توليد راديو ايزوتوپها در اين آزمايشگاه لايه نشاني مي‌گردد.

5- آزمايشگاه FDG

     جهت توليد فلوئور و FDG  اين آزمايشگاه مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

6- آزمايشگاه يد 123

    يد- 123 از بمباران زنون- 124 كه يك هدف گازي است در اين آزمايشگاه توليد مي‌گردد.

7- آزمايشگاه كريپتون

     در اين آزمايشگاه توليد راديوداروي كريپتون-m81 انجام مي‌شود كه براي تشخيص بيماري‌هاي ريوي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

8- آزمايشگاه پالاديوم 103

تصوير3- آزمايشگاه پالاديوم103-1

تصوير4- آزمايشگاه پالاديوم103-2

 

9- آزمايشگاه كنترل كيفي راديوداروها

آزمايشگاه هاي كنترل كيفيت گروه پژوهشي پزشكي هسته اي انجام امور مربوط به كنترل كيفيت راديو داروهاي توليد شده را به عهده دارد. اين آزمايشگاه مجهز به تجهيزاتي نظير پلاروگرافي، گاما اسپكترومتر، اسپكترومتر U.V ،  FTIR، TLC ، HPLC و تجهيزات مورد نياز تست بيولوژيك است. نمونه برداري و انجام آزمايشات روي مواد اوليه، مواد حد واسط و محصول نهايي از عمده وظايف اصلي گروه كنترل كيفيت مي باشد. كنترل كيفيت شامل كنترل فيزيكي و شيميايي و كنترل بيولوژيك ميباشد. تمامي تست هاي ذكر شده مطابق با استاندارد دارويي آمريكاUnited states Pharmacopoeia -2005 (USP) انجام مي شود.

مسئول كنترل كيفيت اطمينان مي دهد كه آزمايشات لازم برروي پرتوداروها انجام، و سلامت محصولات توليد شده مطابق با استاندارد هاي معتبر بين المللي مي باشد و انتقال آنها را به مراكز پزشكي هسته اي تاييد مي نمايد، در غير اين صورت از عرضه آنها جلوگيري مي شود. 

تصوير5- آزمايشگاه كنترل كيفي راديو داروها

تصوير6- آزمايشگاه كنترل كيفي راديو داروها

10- آزمايشگاه تصويربرداري پزشكي هسته اي

هدف فعاليت تحقيقاتي در امر پزشكي هسته‌اي، انجام تحقيقات، فعاليت و همكاري با دانشگاها و ساير مراكز تحقيقاتي كشور در امر بهينه سازي تصويربرداري، نرم افزارهاي كامپيوتري در تشخيص بيماريها مي‌باشد. و نيز در موارد توليد راديو داروها جديد در تصوير برداري و تعيين جايگاه و توزيع مواد راديواكتيو در بدن كمك مي‌كند.

11- آزمايشگاه نشاندارسازي و راديو بيولوژي

با توجه به پيشرفتهاي نوين در علم پزشكي هسته اي و تصويربرداري ملكولي و نياز روز افزون مراكز تحقيقاتي/درماني كشور به كيتها و مواد بيوشيميايي و بيولژيك مورد استفاده در اين علوم آزمايشگاه نشاندارسازي با استفاده از راديوايزوتوپهاي حاصل از سيكلوترون به تهيه پاره اي از محصولات تخصصي و فوق تخصصي براي مقاصد پزوهشي و مصرفي در جامعه پزشكي مي پردازد.

الف) راديوداروها و تركيبات نشاندارمورد استفاده در PET مانند , Cu-PTSMCu-ATSM

ب) كيتهاي پپتيدي و پروتييني مانند كيت انتي بادي پلي كلونال – تتراكوزاكتايد - گونادورلين. بوسرلين و... كه قابل نشاندارسازي با گاليوم-67 و اينديوم-111 ميباشند.

تصوير7- آزمايشگاه نشاندارسازي و راديوبيولوژي

تصوير8- آزمايشگاه نشاندارسازي و راديوبيولوژي

تصوير9- آزمايشگاه نشاندارسازي و راديوبيولوژي

12- آزمايشگاه هسته اي

هدف : ارائه خدمات و سرويس به آزمايشگاه كنترل كيفي در خصوص اندازه گيري خلوص راديو هسته اي پرتو داروهاي توليد شده جهت مقاصد پزشكي و همچنين انجام امور تحقيقاتي در حوزه فيزيك و مهندسي هسته‌اي. آزمايشگاه اندازه گيري هسته اي شامل آشكار ساز سنتيلاتور مايع براي اندازه‌گيري بيناب نوترونها همچنين سنتيلاتور جامد جهت اندازه‌گيري بيناب چشمه هاي گاما و بتا مي‌باشد و در خصوص اندازه‌گيري ذرات باردار از يك آشكار ساز سد سطحي مي‌توان بهره ‌برد. از ديگر آشكار سازهاي مورد استفاده در اين آزمايشگاه آشكارساز فوق خالص ژرمانيومي با بازده 10% مي‌باشد كه بسيار مناسب جهت طيف سنجي پرتو گاما با قدرت تميز دهندگي بالا مي‌باشد.

 

13- آزمايشگاه تحقيقاتي پرتودرماني

 هدف كاربرد اثر درماني راديوايزوتوپها در بيماريهاي گوناگون صعب العلاج كه با همكاريآزمايشگاهاي نشاندارسازي – كنترل كيفي، تصوير برداري و فيزيك بهداشت عمل مي‌كند. با تجهيز آزمايشگاه فعاليت تحقيقاتي آزمايشگاه با مراكز دانشگاهي و درماني بر روي راديوايزوتوپ‌هاي موجود و قابل دسترس آغاز مي گردد.

آزمايشگاه هاي گروه پژوهشي كشاورزي هسته اي

 

1-آزمايشگاه خاك و تغذيه گياهي
آزمايشگاه حاصلخيزي خاك و تغذيه گياه گروه كشاورزي هسته‌اي مكمل آزمايشگاه رديابي ايزوتوپ ازت-15 بوده و با امكانات و ادوات موجود در آن مي‌توان مراحل آماده‌سازي نمونه‌هاي بيولوژيكي را جهت بررسي نسبت ايزوتوپي انجام داد. از قابليتهاي ديگر اين آزمايشگاه:

1.     اندازه‌گيري ازت كل نمونه گياهي

2.     اندازه ‌گيري سديم و پتاسيم با دستگاه فليم فتومتر

3.     اندازه‌گيري يونهاي كربنات و بي‌كربنات

4.     اندازه‌گيري ازت نيتراته و آمونياكي در خاك

5.     اندازه‌گيري بافت خاك به روش هيدرومتر

6.     اندازه‌گيري فسفر كل خاك

7.     اندازه‌گيري هدايت الكتريكي و PH   خاك

8. اندازه‌گيري آهك و كلر در نمونه هاي خاك تجهيزات مهم شامل دستگاههاي PHمتر و EC سنج-نوترون متر- دستگاه هضم 40تايي نمونه‌هاي ازت- دستگاه نيمه اتوماتيك تقطير نمونه‌هاي ازت .

2- آزمايشگاه رديابي ايزوتوپ نيتروژن 15 
روشهاي ارزيابي نسبت ايزوتوپي 14N/15N طيف سنجي نوري و جرمي هستند كه در اين آزمايشگاه با استفاده از دستگاه اسپكترومتر گسيليٍNOI7C اين ارزيابي صورت مي گيرد. لازم به ذكر است كه اين ارزيابي ها از سال 2003 تا كنون با تاييد كنترل كيفي آ‍ژانس بين المللي انر‍ي اتمي صورت مي گيرد و اين آزمايشگاه جزئ 4 آزمايشگاه رتبه اول ان آزمون مي باشد.

تصوير10- دستگاه اسپكترومتر گسيليNO17C

 

3- آزمايشگاه اصلاح نباتات (كشت بافت)

از سال 1370 در گروه پژوهشي كشاورزي هسته‌اي استفاده از تكنيك‌هاي پيشرفته كشت بافت مانند كشت پرچم در گندم و جو، ريزازديادي در سيب‌زميني،كشت بافت و پيوند مريستم درنارنگي، ريزازديادي گياهان زينتي و تلفيق آنها با روشهاي هسته‌اي بمنظور ايجاد و تثبيت صفات مطلوب زراعي و ا يجاد تنوع ژنتيكي در حال انجام مي‌باشد.

 

4- آزمايشگاه ماركرهاي مولكولي

آزمايشگاه ماركرهاي مولكولي از سال 1381 با هدف بهره‌گيري از نشانگرهاي مولكولي در گزينش لاينهاي موتانت و انتخاب با كارائي بالاي صفات موتانت در گروه تحقيقات كشاورزي هسته‌اي ايجاد شد.

 

تجهيزات مهم شامل:

●سانتريفوژ يخچال دار●ماشين PCR●دستگاه الكتروفورز افقي / عمودي● اسپكتروفتومتر

 

5- آزمايشگاه كنترل آفات و ژنتيك حشرات

مهمترين فعاليتهاي قابل انجام در اين آزمايشگاه شامل:

·         مطالعه تغييرات ژنتيكي و كروموزومي سلولهاي پرتو ديده

·         مطالعه تغييرات سلولي و مولكولي حشرات پرتوديده

·         بررسي امكان ايجاد جهشهاي مناسب و مثبت در جهت بقاي حشرات مفيد با استفاده از پرتو گاما

·         مطالعات سيتوژنتيك مولكولي در حشرات پرتو ديده

·         مديريت و كنترل آفات درختان ميوه و گياهان زراعي از طريق اجراي سيستم نر عقيمي حشرات با بكارگيري اشعه گاما

·         كنترل آفات در محصولات انباري

تجهيزات مهم شامل: بينوكولر 2 عدد-دستگاه تبخير كننده دوار-همزن اولتراتوراكس-انكوباتور ELE-دستگاه بسته بندي

6- آزمايشگاه بيماريهاي گياهي و علف هاي هرز

مهمترين اهداف اين آزمايشگاه شامل:

·         كاربرد پرتوتابي به منظور كنترل بيماريهاي پس از برداشت

·         ايجاد موتانتهاي غير بيماريزا به منظور كنترل بيولوژيكي پاتوژنهاي گياهي

·         استفاده از تكنيك رديابي علف كش هاي نشاندار در بررسي نحوة عمل و بهترين زمان كاربرد تركيبات شيميايي در كنترل علف هاي هرز

تجهيزات مهم شامل:

لامينار ● آون ● انكوباتور ● اتوكلاو

تصوير11- آزمايشگاه بيماري هاي گياهي و علفهاي هرز

 

7- آزمايشگاه بهداشت فرآورده‌هاي دام، طيور و آبزيان

اين آزمايشگاه داراي خانه حيوانات، انكوباتور، لامينار، ميكروسكوپ مجهز به كامپيوتر و سانتريفيوژ مي‌باشد. بيشتر فعاليتهاي اين آزمايشگاه در راستاي سيتوژنتيك دامي و كشت سلولي حيواني تجهيز شده است.

وظايف:

1-      استفاده از تكنيك پرتودهي در توليد راديو واكسنهاي مختلف

2-      اصلاح نژاد دام

3-      تشخيص بيماريهاي دامي

4-      تغذيه دام

5-      كنترل و پيشگيري بيماريهاي دامي

6-      استفاده از تكنيك پرتودهي در افزايش توليدات دامي

تجهيزات مهم شامل: سانتريفوژ-گرم خانه-لامينار-ميكروسكوپ-همزن مغناطيسي-PH متر , خانة حيوانات كه خود شامل اتاق نگهداري خرگوش و خوكچه، اتاق نگهداري موش و موش صحرايي اتاق كالبد گشايي و انبار نگهداري مواد غذايي است.

تصوير12-آزمايشگاه بهداشت فرآورده هاي دام،طيور و آبزيان 

تصوير13-آزمايشگاه بهداشت فرآورده هاي دام،طيور و آبزيان 

تصوير14-آزمايشگاه بهداشت فرآورده هاي دام،طيور و آبزيان 

8- آزمايشگاه پرتو تابي، دزيمتري و شمارش ردياب هاي راديو اكتيو

در اين آزمايشگاه سرويس ‌دهي و همكاري در اجراي پروژه‌هاي مختلف تحقيقاتي در زمينه‌هاي پرتودهي با پرتو گاما، دزيمتري، استفاده از روش رديابي راديوايزوتوپها در كشاورزي، آناليز نمونه‌ها به روش اسپكتروفوتومتريك و شمارش عناصر راديو اكتيو در محصولات مختلف صورت مي گيرد.

تجهيزات مهم شامل:

دستگاه پرتودهي گاماسل-شمارنده بتا -اسپكتروفوتومتر- -شمارنده سنتيلاسيون مايع

آزمايشگاه‌هاي گروه پژوهشي دزيمتري و مونيتورينگ پرتوها


1- آزمايشگاه تحقيقات دزيمتري

تصوير15- آزمايشگاه تحقيقات دزيمتري


2- آزمايشگاه تحقيقات دزيمتري استاندارد ثانويه (SSDL)

تصوير16- آزمايشگاه تحقيقات دزيمتري استاندارد ثانويه


3- آزمايشگاه تحقيقات مونيتورينگ پرتوها

تصوير17- آزمايشگاه تحقيقات مونيتورينگ پرتوها


4- آزمايشگاه تحقيقات دزيمتري نوترون

تصوير18- آزمايشگاه تحقيقات دزيمتري نوترون


5- آزمايشگاه تحقيقات الكترونيك هسته‌اي

تصوير19- آزمايشگاه تحقيقات الكترونيك هسته اي


آزمايشگاههاي گروه پژوهشي ايزوتوپ ها
 

1- آزمايشگاه تحقيقات ايزوتوپ هاي پايدار
1-1 - جداكننده الكترومغناطيسي ايزوتوپها (EMIS)
       جداسازي ايزوتوپ‌هاي پايدار به روش الكترومغناطيسي .

تصوير20- آزمايشگاه تحقيقات ايزوتوپهاي پايدار-1

تصوير21- آزمايشگاه تحقيقات ايزوتوپهاي پايدار-2


2- آزمايشگاه تحقيقات و توسعه پرتوهاي يوني 
       2-1- آزمايشگاه كاشت يون ولايه نشاني به روش كندو پاش يوني

    دستگاه MBM با تغيير خواص فيزيكي ، شيميائي ، نوري و مكانيكي مواد در خلأ قادر به ايجاد اصلاحات در سطح آنها مي‌باشد. اين دستگاه شامل 3 نوع چشمه بمباران مي‌باشد.

       چشمة يوني با انرژي 110keV و با جريان 20mA جهت كاشت يون

       چشمة كندوپاش يوني با انرژي 10keV و جريان 50mA براي پوشش دهي

       چشمة الكتروني با توان 1kW براي بمباران الكتروني و تميز كردن سطح

 

       2-2- آزمايشگاه پوشش دهي يوني

 

    با استفاده از اين سيستم مي توان لايه هاي نازك و يكنواختي از فلزات و تركيبات مختلف بر روي زير‌لايه‌ها ايجاد نمود. از آنجا كه پوششهاي ايجاد شده به روش HCD خواص مطلوبي از خود نشان مي‌دهند

 

       2-3- آزمايشگاه لايه نشاني به روش كندو پاش مغناطيسي

 در اين تكنيك پديده كندوپاش، در حضور ميدان مغناطيسي دائمي صورت مي‌گيرد. اين ميدان سبب افزايش احتمال يونيزاسيون و چگالي پلاسما در همسايگي هدف مي‌گردد.

تصوير22- آزمايشگاه لايه نشاني به روش كندوپاش مغناطيسي

 تصوير23- آزمايشگاه لايه نشاني به روش كندوپاش مغناطيسي


         2-4- آزمايشگاه لايه نشاني به روش تبخير در خلأ

در اين روش، تبخير به روش مقاومتي- حرارتي مي‌باشد كه با اعمال جريان الكتريسيته به دو سر بوته ماده مورد نظر تبخير يا تصعيد مي گيرد. درلايه نشاني به روش تبخيري، لايه‌هاي نازكي از فلزات ( خالص و آلياژ) نيمه‌هادي‌ها، دي‌الكتريك، عناصر و تركيبات شيميائي گوناگون را مي‌توان انباشت نمود.

3- آزمايشگاه تخليص شيميايي وكنترل كيفيت ايزوتوپ ها

 3-1-آزمايشگاه الكتروليز
ايزوتوپهاي جداسازي شده پس از جمع‌آوري در پاكتهاي مسي به روش شيميايي تصفيه و باز فرآوري مي شود كه يكي از مراحل تصفيه شيميايي ايزوتوپها جدا سازي برخي از عناصر به روش الكتروليز مي‌باشد.

تصوير24-آزمايشگاه الكتروليز-1

تصوير25-آزمايشگاه الكتروليز-2

 

3-2- آزمايشگاه تصفيه شيميايي ايزوتوپها

ايزوتوپهاي جداسازي شده پس از جمع آوري در پاكتهاي مسي به روش شيميايي تصفيه و باز فرآوري مي شود.

 

3-3-آزمايشگاه حرارتي

نمونه‌ها در اين آزمايشگاه حرارت داده شده و رفتار حرارتي آنها بررسي مي شود. 

 

3-4- آزمايشگاه طيف سنجي نشري/پلاسماي جفت شده القايي

تعيين خلوص عنصري نمونه‌ها با دقت ppm و ppb در اين آزمايشگاه انجام مي‌شود. 

تصوير26-پزمايشگاه طيف سنجي نشري/پلاسماي جفت شده القايي-1

تصوير27-پزمايشگاه طيف سنجي نشري/پلاسماي جفت شده القايي-2

 

3-5-آزمايشگاه طيف سنجي جرمي

تعيين خلوص ايزوتوپي نمونه‌ها با چشمه يوني حرارتي و آناليزور مغناطيسي شعاعي با شعاع انحراف ثابت در اين آزمايشگاه انجام مي‌شود.

  

3-6- آزمايشگاه طيف سنجي نشري افروزشي(GDS)

جهت آناليز عنصري نمونه‌هاي جامد بصورت هادي و نيمه هادي از اين دستگاه استفاده مي‌شود در اين روش علاوه بر تجزيه نمونه از نظر درصد عناصر موجود در سطح مي‌توان تغييرات ميزان عناصر از سطح به عمق ماده را مشخص نمود.

تصوير28-آزمايشگاه طيف سنجي نشري افروزشي(GDS)

تصوير29-آزمايشگاه طيف سنجي نشري افروزشي(GDS)

 

3-7- آزمايشگاه طيف سنجي جرمي/ گاز كروماتوگرافي((GC-MS

براي آناليز تركيبات آلي مانند آمينو اسيدها، پستيسايدها، روغنهاي تجارتي، اسيدها، الكلها و... استفاده مي شود. از قابليت‌هاي منحصر به فرد اين دستگاه ارائه طيف ايزوتوپي عناصر و تركيبات مي باشد.

 

3-8-آزمايشگاه سل – ژل

براي تهيه اكسيدهاي فلزي خالص بصورت پودر و يا لايه نازك و همچنين كمپوزيتهاي شيشه – سراميك از اين تكنيك بهره گرفته مي شود.

 

4-آزمايشگاه طراحي و ساخت

4-1- آزمايشگاه تحقيق و توسعه (R&D)

       تحقيق و توسعه در زمينه پلاسما، خلأ، لايه نشاني، مهندسي يون و طراحي و ساخت سيستمهاي مرتبط با آنها همانند Plasma Nitriding،Diffusion Pump،Vapour Coating، Vacuum Furnace وUnbalanced Magnetron Sputtering

5- آزمايشگاه تحقيق و توسعه راديو ايزوتوپها

اهداف كنوني مورد نظر براي تحقيق در آزمايشگاه راديو ايزوتوپ

 

        ″Targetry″ تهيه اهداف مورد نظر براي توليد راديوايزوتوپهاي تشخيصي و درماني مورد استفاده در زمينه پزشكي هسته‌اي.

       بررسي پروسه‌هاي جداسازي راديو شيميايي براي توليد راديو ايزوتوپهاي جديد.

استفاده از راديو ايزوتوپها به عنوان ردياب ″Tracer ″ براي اندازه‌گيري، بررسي و بهينه نمودن مراحل مختلف پروسه‌هاي تصفيه شيميايي ايزوتوپهاي جداسازي شده.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته شده توسط رنجبر در ساعت 8:8 | لینک  | 

 

استان فارس 

باسمه تعالي

سخن اول  ....

مي دانيم که وظيفه همه دست اندرکاران آموزش و پرورش انسان سازي است و انسان سازي چيزي جز باور سازي نيست و من معلم به عنوان راسي از مثلث زير

دانش آموز

 
 

معلم

مدرسه

ايجاد انگيزه

ايجاد روحيه

باور سازی

دانش آموز

وظيفه خود مي دانم که با در اختيار داشتن امکانات ، الگوي زير را در دانش آموزانم پرورده و تقويت کنم . 
 
 
 
 
 

با اين انديشه طرح هاي ابتکاري و روش هاي نوين خود را که طي 14 سال تحصيل و تجربه بدست آوردم ارائه مي دهم باشد که راهگشا شود . 

1-سعي مي کنم براي شروع هر کلاس بر روي تابلو جمله زير را بنويسم .

«خدا را فراموش نکنيد و از آنچه در دنياي شيمي مي گويم لذت ببريد که راز موفقيت است»

گاه ديده ام که شماري از دانش آموزانم در پايان برگ سوالات امتحاني متني را نوشته اند و تاثيرات اين جمله و جملات شبيه به آن را بر روحيه خود نوشته اند .

2-بدون طرح درس روزانه و جدول تناوبي و مدل مولکولي وارد کلاس نمي شوم ، نمونه جدول تناوبي ضميمه شده است .

خاطره :

يک روز براي تدريس ساختار لوويس و آرايش هندسي مولکولها (مربوط به فصل 4 شيمي 2)سطل محتوي خمير بازي را به سر کلاس بردم . دانش آموزان خنديدند و گفتند : خانم : سطل خمير دخترتان را يادتان رفته بهش بدهيد من هم خنديدم و گفتم : الآن مي آيد و مي برد .

خلاصه پس از تدريس اولين قسمت تئوري ، در سطل را باز کردم و با رنگ هاي مختلف آرايش BF3 را نشان دادم ...

3-من به عنوان مشاور انتخاب رشته دانشگاهي سالهاي متمادي است که با بخش مشاوره و راهنمائي آموزش و پرورش همکاري مداوم و مستمر دارم ؛ از اين رو در برخي از جلسات کلاس هاي درسم براي ايجاد تنوع و انگيزه دانش آموزان را مشاوره مي کنم بدين ترتيب که:

براي آنها از رشته هاي دانشگاهي ، شاخص هاي علمي دانشگاهها و از نحوه پذيرش در رشته شيمي و براي علاقمندان نحوه ادامه تحصيل و کار در اين رشته ، معرفي گرايش هاي مختلف شيمي (آلي –تجزيه-معدني-شيمي فيزيک-پليمر)صحبت مي کنم و به هر فصل که مي رسم مي گويم مربوط به کدام شاخه شيمي است ؟حتي يک بار به دعوت يکي از دانش آموزان به سر کلاس درس اختياري آنها رفتم (هفته مشاغل) و به سوالات آنها جواب دادم .

4-به هنگام برگزاري جشنواره هاي شيمي و فراخوان مقالات برتر در شيمي فعاليت هاي زير را انجام مي دهم :

الف)در اختيار قرار دادن پايگاههاي اطلاعاتي و سايت هاي اينترنتي مربوط به شيمي

ب)تهيه چکيده مقاله براي دانش آموزان

ج)خواندن مقالات و پژوهش هاي تهيه شده و تصحيح آنها

لازم به ذکر است که حاصل اين تلاش :

الف-کسب رتبه اول استاني و انتخاب مقاله در همايش سراسري (در تاريخ خرداد ماه 83 تهران)

عنوان مقاله : انرژي هسته اي و کاربرد هاي آن

ب)شرکت در همايش سراسري (تاريخ تير ماه 84-شيراز)

عنوان مقاله : ليزر ها و کاربردهاي آن

5-به منظور نهادينه کردن پژوهش و به عنوان سرگروه شيمي با عده اي از دبيران شيمي شهرستان در بهمن ماه 83 تصميم به تهيه گاهنامه اي کرديم که در جشنواره بسيج فرهنگيان حائز رتبه سوم گرديديم . سردبير –مدير مسئول و همچنين تهيه بر خي مقالات از جمله وظائف من بود . تصوير روي جلد گاهنامه ضميمه شده است . هم اکنون نيز در حال طراحي و تهيه يک خبر نامه شيمي هستيم .

6-به عنوان سرگروه شيمي به منظور بهبود کيفيت آموزش با برخي مولفين و منتشرين کتاب هاي کمک درسي (کتاب کار و تست)تماس و ارتباط مستقيم برقرار کرده و کتاب هاي زير را براي همکاران شيمي و دانش آموزان مدارس شهر و روستا تهيه و توزيع کردم .

الف)کتاب کار شيمي3 –مرکز استعداد هاي درخشان مشهد

ب)کتاب کار و تست شيمي 3-انتشارات علوي تهران

ج-کتاب تست ره توشه کنکور سال هاي دوم و پيش دانشگاهي 1 و 2

7-به منظور دانش افزايي دبيران شيمي و ايجاد انگيزه و علاقه بيشتر در دانش آموزان بازديدهاي علمي زير را انجام داديم .

الف)بازديد از کارخانه سيمان –دانش آموزان سال دوم دبيرستان نمونه دولتي سال 82

ب)بازديد از پالايشگاه نفت گاز –دبيران شيمي بهمن ماه 83

ج)بازديد از پتروشيمي شيراز-دبيران و دانش آموزان آذر ماه 84

د)بازديد از مرکز تصفيه آب طبيعي–دانش آموزان سال اول دبيرستان استقلال ارديبهشت78

هـ )بازديد از کارخانه مس سرچشمه کرمان-دانش آموزان سال سوم دبيرستان استقلال آذرماه 77

8-استفاده از فيلم هاي ويدئويي آموزش شيمي موجود در مدرسه يا آزمايشگاه براي دانش آموزان (دو بار در يک ترم تحصيلي)

9-در مورد شيوه تدريس بايد بگويم که اگر يک ترم تحصيلي را 16-18 هفته بناميم حداکثر 8 هفته کلاس من کاملاً دانش آموزان محور است بدين ترتيب که هر دو سه بار جلسه يکبار سئوالات مختلف اعم از : جور کنيد ، چند گزينه اي ، صحيح –غلط ، تکميل کنيد و تشريحي را تهيه و در اختيار دانش آموزان قرار مي دهم و مي گويم هر جور دوست داريد بنشينيد و سوالات را پاسخ دهيد و هر جا سوالات ابهام داشت به آنها سرزده و بطور گروهي رفع اشکال مي کنم با اين روش بازده بسيار بالائي را مشاهده کردم . هم اکنون اين روش سالهاست که ادامه دارد و نتايج و بازده بسيار بالائي داشته است .

10-مورد آخر که کارهاي پژوهشي و آماري من است بدليل علاقه خاص خود به کار مشاوره و استفاده از نتايج آماري انجام دادم و فکر مي کنم نتايج ذکر شده به همراه نمودارها براي  
 

دست اندرکاران آموزش و پرورش قابل تامل باشد و آن اينکه :

1-درصد قبولي دانش آموزان در درس شيمي 3 در خرداد ماه 83-84 ، به همراه ميانگين نمرات هر مدرسه (شهر-روستا)تهيه و نمودارها ي زير را رسم کردم آنچه قابل توجه است اين که : درصد قبولي اين درس در مدارس دخترانه و پسرانه تفاوت هاي چشمگيري دارد (نمودار دايره اي) و چون در کار مشاوره انتخاب رشته گروه رياضي –تجربي در صدهاي شيمي را يادداشت مي کردم ، دقيقاً به يک وجه اشتراک رسيدم که در کنکور سراسري نيز اکثر قبول شدگان دختر هستند و از نظر نمودار درصد همان نکته به چشم مي خورد که علت را بايد در اين باره جويا شد . آيا انگيزه دختران بيشتر از پسران است . اگر پاسخ اين سوال مثبت است بايد راهکارهاي جديدي انديشيد و ...

نمودارهاي 1 و 2 و 3 ضميمه شده است .

2-کار آمار ديگر من اين است که 20 سوال زير که مربوط به صفحه 2 بخش 3 شيمي پيش دانشگاهي است هر سال قبل از شروع اين فصل جوابها را از دانش آموزان دريافت  
(30 دانش آموز بطور تصادفي) و نمودار آن را رسم مي کنم ، سپس پايان سال نيز ، مجدداً اين کار را تکرار مي کنم هر دو نمودار را روي تابلو مي زنم و براي دانش آموزانم بسيار جالب است که دانسته هاي قبلي آنها چه تفاوت هاي اساسي با دانسته هاي بعدي آنها دارد و از آن مهمتر آنکه پائين درصد در هر دو نمودار مربوط به پاسخ سوالات مرتبط با شيمي آلي است و اين نشان مي دهد که شيمي آلي در دبيرستان بسيار کم رنگ شده است و طرح سوالاتي با محتواي شيمي آلي براي دانش آموزان قابل درک نيست ؟ ؟ ؟

نمودار آخر ضميمه شده است . 
 
 

درستی یا نادرستی هر یک از گفته های زیر را به ترتیب با گذاشتن  √  یا * مشخص کنید اگر مفهوم گفته ای برای شما ناآشناست در برابر آن علامت «؟» قرار دهید . در ضمن عبارت هایی را که نادرست تشخیص می دهید اصلاح کرده و از نو بنویسید . نگران نمره ی خود نباشید . در این آزمون نمره ای به شما داده نمی شود . 

1-اسیدها موادی تلخ مزه و بازها موادی ترش مزه هستند .

2-لمس کردن بازها احساس لیزی صابون مانندی را روی پوست دست به وجود می آورد .

3-اسیدها کاغذ لیتموس را آبی رنگ می کنند .

4-بر اثر واکنش اسیدها با بازها نمک و آب تولید می شود . به این واکنش خنثی شدن می گویند .

5-در محلول آبی اسید ها یون هیدروژن و در محلول آبی بازها یون هیدروکسید به فراوانی یافت می شود .

6-محلول همه ی اسیدها در آب رسانای خوبی برای عبور جریان برق است .

7-آب خالص ماده ای آمفوتر است .

8-قدرت یک اسید با غلظت محلول آب رابطه ای مستقیم دارد .

9-فسفریک یک اسید سه پروتون دار است و پروتون سوم آن سخت تر از دو پروتون دیگر جدا می شود .

10-PH خون انسان باید همواره ثابت و برابر 4/7 باشد از این رو برای حفظ سلامتی باید PH مواد غذائی و نوشیدنی های مصرفی را در رژیم غذائی خود مورد توجه قرار داد .

11-وجود گروه عاملی کربوکسیل در یک ترکیب آلی خاصیت اسیدی به آن می بخشد .

12-با حل شدن کلسیم اکسید در آب محلولی با 7>PH به دست می آید .

13-یون آمونیم اسید مزدوج آمونیاک است .

14-شناساگرهای اسیدباز ترکیب های رنگی هستند که با تغییر PH تغییر رنگ می دهند .

15-PH محلول هایی که غلظت اسید در آن ها بالاتر از یک مولار باشد مقداری منفی است .

16-سدیم استات (NACH3COO) یک نمک اسیدی است .

17-از دیواره ی معده محلولی از هیدرو کلریک اسید ترشح می شود .

18-آمین ها دسته ای از ترکیب های آلی هستند که خاصیت بازی از خود نشان می دهند .

19-صابون ها نمک های سدیم یا پتاسیم اسیدهای چرب هستند .

20-آمینو اسیدها ترکیب های آلی دارای گروههای اسیدی و آمینی هستند . 

نوشته شده توسط رنجبر در ساعت 8:6 | لینک  | 

http://www.terrificscience.org/

يك مركز آموزش شيمي

http://www.ijc.com/

مجله اينترنتي شيمي

http://www.rsc.org/is/journals/current/perkin1/p1ppub.htm

مجله Perkin Transactions 1

http://www.rsc.org/is/journals/current/perkin2/p2ppub.htm

مجله Perkin Transactions 2

http://www.wiley-vch.de/publish/en/journals/alphabeticIndex/2005/

مجله European journal of inorganic chemistry

http://www.1000dictionaries.com/chemistry_dictionaries_1.html

1000 ديكشنري مجاني انگليسي

http://www.stanford.edu/~glassman/chem/index.htm

حل مسايل و مشكلات دانشجويان كارشناسي، همچنين داراي لينك به سازمانها و موسسات مرتبط، مجلات الكترونيكي، كنفرانسها، منابع آموزشي، نرم افزارهاي مربوط به شيمي، پايگاههاي الترونيكي و ... مي باشد

http://www.chemistry.co.nz/chem.htm

شيمي براي دانش آموزان و معلمان

http://www.knowledgebydesign.com/tlmc/tlmc.html

يادگيري مسايل مربوط به شيمي

http://www.oscar.chem.indiana.edu/cfdocs/libchem/acronyms/acronymsearch.html

جستجو براي پايگاه سرنام ها

http://www.chemport.org/html/english/publishers_list.html

مجلات تمام متن الكترونيكي در اينترنت

http://jchemed.chem.wisc.edu/

مجله آموزش شيمي

http://vm.cfsan.fda.gov/~dms/chemist.html

فهرستي از سايتهاي مربوط به شيمي

http://www.scidiv.bcc.ctc.edu/wv/101-online.html

يك دوره آموزشي الترونيكي براي شيمي

http://www.chem1.com/chemed/genchem.html

لينك به بسياري از وب سايت ها مربوط به شيمي عمومي

http://www.chem.swin.edu.au/

مطالعه شيمي به وسيله كامپيوتر داراي برخي لينكهاي جالب

http://www.chemie.fu-berlin.de/chemistry/bio/amino-acids.html

اطلاعاتي از قبيل نام، اختصارات، آمينو اسيدها و فرمولها براي آمينو اسيدها مي باشد. همچنين داراي مدلهاي مولكولي نيز هست

http://www.netaccess.on.ca/~dbc/cic_hamilton/dictionary/a.html

واژگان شيميايي

http://wine1.sb.fsu.edu/chm1045/chm1045.htm

يك متن كتاب درسي همراه با تمرينهاي امتحان براي درس مجازي شيمي عمومي

http://www.chemdex.org/index.php?sid=517188909&t=sub_pages&cat=230

معرفي سايتهاي مربوط به شيميدانان

http://pearl1.lanl.gov/periodic/default.htm

جدول تناوبي براي دانش آموزان متوسطه

http://www.chemsoc.org/viselements/

يك تفسير بصري از عناصر جدول تناوبي

http://www.chemdex.org/index.php?sid=517188909&t=sub_pages&cat=501

معرفي سايتهاي مربوط به  كنفرانسها، مجلات، گروههاي خبري  و ...راجع به شيمي

http://www.chemdex.org/index.php?sid=517188909&t=sub_pages&cat=277

معرفي سايتهاي مربوط به عناصر شيميايي

http://www.chemdex.org/index.php?sid=517188909&t=sub_pages&cat=314

معرفي سايتهايي مربوط به نرم افزارها و استانداردهاي شيمي

http://www.chemdex.org/

4000 لينك به سايتهاي مرتبط به شيمي

http://www.chemdex.org/index.php?sid=517188909&t=sub_pages&cat=220

معرفي سايتهاي مربوط به چداول تناوبي

http://www.chemdex.org/index.php?sid=517188909&t=sub_pages&cat=183

معرفي سايتهاي مربوط به بيوشيمي، شيمي تجزيه

http://www.chemweb.com/

در اين سايت براي شما امكان جستجو در كتابها، مجلات، اخبار، نرم افزارها، پايگاههاي اطلاعاتي، مشاغل و ... وجود دارد

http://www.chemie.de/index.php3?language=e

يك شاهراه الكترونيك از منابع مختلف موجود در وب براي شيميدانان

http://www.chemie.de/?language=e

يكي از بهترين سايتها داراي 774 لينك به جوامع شيميايي، كتابها،مجلات، نرم افزارها،مشاغل و ... راجع به شيمي

http://www.chemistry.org/portal/a/c/s/1/home.html

انجمن شيمي آمريكا

http://chemistry.about.com/index.htm?once=true&

اخبار، مقالات خبري، سايتهاي مرتبط، مطالب آموزشي، جدولهاي تناوبي و ... راجع  به شيمي

http://chemistry.about.com/c/ec/1.htm

با عضويت در اين قسمت سايت مي توانيد بازيها و مطالب مربوط به شيمي براي كودكان را دريافت و يه سايتهاي مرتبط دسترسي پيدا كنيد

http://www.public.iastate.edu/~acslocal/Interesting_Chem_Sites.html

برخي سايتهاي جذاب راجع به شيمي

http://tccc.iesl.forth.gr/chemistry/academic_sites.html

برخي از سايتهاي دانشگاهي مربوط به شيمي

http://people.morehead-st.edu/fs/h.hedgec/sciteach.html

وب سايتهاي آموزشي شيمي

http://www.rsc.org/

اخبار، انتشارات، كنفرانسها،آموزش، توليدات و معرفي برخي سايتها راجع به شيمي

http://chemed.tamu.edu/inquiry698/linksto.htm

معرفي برخي از سايتهاي مربوط به شيمي

http://uwadmnweb.uwyo.edu/Chemistry/News/chem_sites.htm

برخي از سايتهاي مفيد شيميايي

http://www.mpcfaculty.net/ron_rinehart/organic.htm

سايتهاي شيمي آلي

http://www.chemhelper.com/recfunsites.html

برخي سايتهاي جالب در شيمي آلي

http://www.ch.cam.ac.uk/c2k/data.html

پايگاههاي اطلاعاتي، سازمانها، آدرس پست الترونيكي گروههاي بحث و گروههاي خبري و ...

http://www.chemie.fu-berlin.de/chemistry/index/sites/www/

ليستي از پيوندهاي شيميايي در اينترنت، تقسيم بندي بر اساس قاره

http://www.indiana.edu/~cheminfo/slaind98.html

معرفي برخي سايتهاي مربوط به رشته شيمي

http://www.ch.cam.ac.uk/c2k/cj/analytical.html

پايگاه جامعي از مجلات شيمي گرايش تجزيه

http://www.ch.cam.ac.uk/c2k/cj/material.html

پايگاه جامعي از مجلات شيمي گرايش مواد

http://www.ch.cam.ac.uk/c2k/cj/general.html

پايگاه جامعي از مجلات رشته شيمي گرايش عمومي

http://www.ch.cam.ac.uk/c2k/people/

شيميدانان كشوركانادا و ايالت متحده امريكا كه برحسب نام سازمان و نام اشخاص مرتب شده اند

http://www.ch.cam.ac.uk/c2k/society.html#LSoc

انجمنها وجوامع شيميايي

http://www.ch.cam.ac.uk/c2k/cj/biological.html

پايگاه جامعي از مجلات زيست شيمي

http://www.ch.cam.ac.uk/c2k/cj/tech.html

پايگاه جامعي ازمجلات مهندسي شيمي

http://www.ch.cam.ac.uk/c2k/cj/environ.html

پايگاه جامعي ازمجلات رشته شيمي گرايش محيط زيست و كشاورزي

http://www.ch.cam.ac.uk/c2k/cj/inorganic.html

پايگاه جامعي از مجلات شيمي معدني

http://www.ch.cam.ac.uk/c2k/cj/physical.html

پايگاه جامعي از مجلات شيمي فيزيك كه بر حسب نام ناشر مرتب شده است

http://www.ch.cam.ac.uk/c2k/cj/alpha.html

پايگاه جامعي ازمجلات شيمي فيزيك كه بر حسب الفبا مرتب گرديده است

http://www.ch.cam.ac.uk/c2k/cj/comp.html

پايگاه جامعي از مجلات شيمي گرايش محاسبه

http://www.liv.ac.uk/chemistry/Links/links.html

لينكهايي براي شيميدانان، شامل لينكهاي دانشگاهي، تجاري، منابع شيمي، نرم افزارها، مشاغل الكترونيكي و

http://www.babayi.com/

سايت شيمي دبيرستان و پيش دانشگاهي به زبان فارسي

http://www.iranpolymerinstitute.org/

شامل كتابخانه مرجع پليمر ايران ، ليست محصولات ، جزئيات سمينار صنعت پليمر ايران ، بانك اطلاعاتي پليمرها و غيره به زبان انگليسي

http://chem.schoolnet.ir/

مباحث مربوط به شيمي به زبان ساده به زبان فارسي البته بيشتر مطالب عملي به زبان انگليسي است

http://www.chem4kids.com/

شيمي براي كودكان به زبان انگليسي

نوشته شده توسط رنجبر در ساعت 8:1 | لینک  | 

گروه هاي آموزشي شيمي اقدام به برگزاري جشنواره تدريس شيمي در سطح كتاب اول نموده است.لذا از همكاران محترم تقاضا مي شود يكي از موضوعات كتاب شيمي اول را انتخاب نموده و با استفاده از روش هاي تدريس برتر و فن آوري هاي نوين آموزشي يا تدريس گروهي و...... در كلاس اجرا و  فيلم آن را تا تاريخ 14/11/1388 براي گروه هاي آمزشي ارسال نماييد.

لازم به ذكر است كه منتخبين براي مرحله استاني و كشوري معرفي خواهند شد.

 

نوشته شده توسط رنجبر در ساعت 7:56 | لینک  | 

از همراهي همكاران محترم گروه شيمي در بازديد از مؤسسه تحقيقات هسته اي  سپاسگزاريم .

 

 

برترین سئوالهای بی پاسخ علمی در جهان

پروژه کشف برترین رازهای علم در حدود دو سال پیش توسط نشریه لایو ساینس آغاز شد و طی آن از چندین دانشمند در زمینه های مختلف در این باره سئوالهایی پرسیده شد. در نهایت از میان 14 پدیده مطرح شده 10 پدیده به عنوان برترین سئوالهای بی جوابی که انسان همچنان در جستجوی آن به سر می برد توسط این نشریه ارائه شده است.

عامل تکامل چیست:  بارها تکرار شده است که عامل شکل گیری تکامل انتخاب طبیعی است. این دلیل به عنوان موتور اصلی که تولید ارگانیسمها و موجودات پیچیده را به عهده دارد و همچنین به عنوان یکی از برترین تئوری های علمی شناخته می شود. اما آیا تکامل بر اساس انتخاب طبیعی تنها توضیح برای شکل گیری ارگانیسمهای پیچیده است؟ به گفته ماسیمو پیگلیوجی از بخش اکولوژی و تکامل دانشگاه استونی بروک در نیویورک، این سئوال یکی از برترین رازهای کنونی علم به شمار می رود. آیا تکامل تنها تحت تاثیر انتخاب طبیعی قرار دارد یا خصوصیات دیگری نیز در شکل گیری آن
ادامه مطلب
نوشته شده توسط رنجبر در ساعت 17:54 | لینک  |